جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5307
معناشناسی تاریخی و توصیفی واژه امامت در قرآن
نویسنده:
زینت عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
موضوع این پژوهش معناشناسی تاریخی توصیفی واژه امامت است. همانطور که در عنوان پژوهش ذکر شده است، به معنا شناسی تاریخی و توصیفی واژه امامت می پردازیم، جنبه نو آوری پژوهش، روش آن است چرا که در این باب کارهای فراوانی انجام شده است ولی نه با این روش. دراین پژوهش به موضوعات ذیل پرداخته می شود: تطورات معنایی امامت ( معنای اولیه واژه و تغییرات معنایی آن در سه دوره قبل از قرآنی و قرآنی و پس از قرآنی)، وجوه معنایی متفاوتی که از این واژه در قرآن آمده است، مترادف ها و هم جوار های واژه امام در قرآن و بیان معانی آن ها، بررسی بیشتر آیه «و إذ ابتلی ...» در تفاسیر و روایات.از رهگذر این پژوهش مشخص شد معنای امام از ابتدا تا به حال کاهش معنایی پیدا کرده است. چرا که امام در جاهلیت و قرآن به معانی بشری و غیر بشری آمده و رفته رفته استعمال غیر بشری آن از بین رفته است، در قرآن امام به دو وجه معنایی امام کفر و امام هدایت آمده است.منظور از «اماما» در آیه « و إذ ابتلی...» امامت حضرت ابراهیم بر مکیان است.
تبیین چگونگی به فعلیت رسیدن استعدادهای انسان و تکامل نفوس انسانی پس از مرگ در حکمت متعالیه
نویسنده:
نجمه السادات توکلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
سوالات بسیاری درباره وجود حرکت و تکامل و چگونگی آن، پس از مرگ انسان به ذهن می‌رسد که در این پژوهش، با توجه به اصول و مبانی حکمت صدرایی، تا حد توان، به آن‌ها پرداخته شده است. بر اساس اصالت وجود، وحدت حقیقت وجود، تشکیک وجودی، حقیقتِ مرگ، حرکت جوهری و وجودِ حقایق مادی در عوالم دیگر، تکامل و حرکت انسان محدود به این عالم نبوده و پس از مرگ نیز ادامه دارد. از آن‌جا که تعاریف مختلفی در مورد حرکت، عناصرِ آن و تحول و تکامل مطرح است، ابتدا آن‌ها را تحلیل نموده و سپس چگونگی و کیفیت تکامل در عوالم برزخ و آخرت را از دیدگاه نقلی و عقلی، با ذکر تفاوت میان عوالم بیان خواهیم کرد که هم از طریق تعریف مصطلح حرکت در فلسفه و هم با توجه به اصل ظهور و بطون و اجمال و تفصیل ممکن می‌باشد.
معصیت، مصادیق و راه‌های جبران آن در قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه شفیعی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پایان‌نام? حاضر تحت عنوان «معصیت، مصادیق و راه‌های جبران آن در قرآن و روایات» در پنج فصل تنظیم شده است. حاصل مطلب آنکه در معنای اصطلاحی و کاربرد قرآنی، معصیت عبارت است از هر گونه کاری که برخلاف فرمان الهی بوده و به عزت و کرامت انسان ضربه وارد کند و او را از مقام بالا، به پایین‌ترین مقام حتی پست‌ترین مقام می‌کشاند. در منشأ ارتکاب معاصی حداقل به سه عامل اصلی می‌رسیم که آن سه عامل عبارت‌اند از: 1. جهل و نادانی، 2. غفلت از یاد خدا، مرگ، قیامت و ثواب و عقاب اخروی، 3. پیروی از هوا و هوس، که همان نفس اماره یا شیطانی می‌باشد. عوامل ارتکاب معاصی بسیار است که از آن جمله دین‌گریزی، نادانی، دوستان ناصالح، دنیادوستی و… می‌باشد. معصیت آثار و پیامدهای بسیار دارد که به یقین ویرانگری آن در تمام ابعاد بی‌نظیر است؛ از جمله به: محرومیت از نماز شب، دوری از رحمت الهی، عدم استجابت دعا، قساوت قلب و… منجر می‌شود؛ و از سویی دیگر، آثار دوری از معصیت عبارت‌اند از: هدایت، کسب روزی، نجات از دوزخ و…. برخی از مهم‌ترین راه‌های دوری از معاصی در متون اسلامی، باور به حضور خداوند، یاد خدا، معادباوری، ایمان به عرض? اعمال به پیشوایان دین، توبه و… که عواملی موثر در بازگشت از معصیت هستند و می‌توانند جبرانگر مقام انسان از افتادن به وادی ضلالت و گمراهی بوده و با توبه و بازگشت واقعی به سوی خدا انسان را به مقام انسانیت بلکه بالاتر از آن به مقام عبودیت خداوند برسانند.
شرح و بررسی دعای یازدهم صحیفه سجادیه (عاقبت بخیری)
از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
مرضیه بیاتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
امام سجاد - علیه السلام- در صحیفه سجادیه با دعاهای گوناگون، انسان را همواره متوجّه خدا می کند و در عین حال، معارف الهی و عقائد صحیح و نیز راه و رسم زندگی سعادتمندانه را به انسان ها می آموزد.دعای یازدهم صحیفه سجّادیه، درموضوعِ "طلب عاقبت به خیری" است که طی آن، امام(ع)، ضمن ستایش خداوند و درود بر محمد وآل(ع)، از یک سو از خداوند حسن عاقبت و فرجام نیک را درخواست می کند، و از سوی دیگر با مضامین و محتوای زیبای این دعای شریف، زمینه ها و عوامل حسن عاقبت را به انسان می آموزد و او را از عوامل سوء عاقبت پرهیز می دهد.هدف اصلی: از هدف های مهم این پژوهش می توان به " شناخت مبانی و زمینه های حسن عاقبت در نیایش یازدهم و آشنایی بیشتر با محتوای عمیق و مضامین والای این نیایش" و نیز توجّه به آیات و روایات مویّد? آن اشاره کرد.روش اجرا: نیایش مذکور - با توجه به مفاد آن- به پنج بخش و هر بخش به دو تا سه گفتار تقسیم و مورد بررسی قرار گرفته، برخی معارف عالی و زمینه های عاقبت به خیری انسان از آن استخراج، و در بسیاری موارد، به مضامین آیات و روایات مویّده، مزیّن گردیده است.نتایج: نتایج معرفتی و معنوی این نیایش، که همگی در راستای رستگاری و حسن عاقبت انسان است، در بخش های پنج گانه مذکور – و در حدمقدور- استخراج شده، که ذیلاً به محورهایی ازآن اشاره می شود:1.
تعلیل و انواع آن در آیات قرآن کریم: سوره های فاتحه و بقره
نویسنده:
محمد صدیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
کلام خداوند که حق، نور، بیان، مبین، بینه و حکیم نامیده شده با حجت‌ها، منطق فصیح و دلالت‌های آشکار عقلی و حسی خود در غایت احکام، متضمن والاترین اسرار، معانی و معارف، و دارای درست‌ترین و گران‌بهاترین سخنان و اهدافی است که دین برای تحقیق مصالح بندگان به دنبال تحقق آن اهداف است.اگر نگاهی اجمالی به آیات قرآن بیفکنیم به موارد تعلیلی بسیاری برمی‌خوریم، و متوجه می‌شویم که خداوند برای همه‌ی اقوال و افعال خود اهدافی را بیان می‌کند و آن را از پی سبب خاصی می‌داند. به جز ظاهری‌ها و اشاعره که تعلیل در احکام و افعال خداوند را انکار کردند، دیگر فرق همانند امامیه، معتزلی‌ها، اهل سنت و ماتریدی‌ها قائل به تعلیل افعال و اقوال خداوند هستند.در این پایان‌نامه پس از بررسی آیات سوره‌های فاتحه و بقره، این نتیجه به دست آمد که علت به معنای سبب، تغییر دهنده یا مقصود است. و تعلیل در قرآن ممکن است بیان علت فاعلی (سبب) یا بیان علت غایی (مقصود) باشد. آن علتی که فعل به خاطر آن به وقوع می‌پیوندد، ممکن است سبب وقوع فعل، و ممکن است غایت و نتیجه‌ی آن باشد، و بر این اساس تعلیل ممکن است، تعلیل به غایت یا تعلیل به سبب باشد. مقصود ما از اصطلاح تعلیل در این پایان نامه بیان اسباب، علت‌ها، حکمت‌ها و اهدافی است که احکام، پندها، اخبار، انشا در آیات قرآن حکیم بر اساس آن اسباب و اهداف تعیین شده است.بیان علت با اسالیب لغوی خاصی انجام می‌گیرد که در این پایان نامه به بیان انواع اسالیب نحوی تعلیل وارده در قرآن پرداخته‌ام، که عبارت‌اند از:الف: تعلیل به وسیله‌ی حروف (لام، با، فا، إذ، أو، عن، فی، کی، من، إذن، إلی، کما، علی، حتی، لعل)؛ ب: تعلیل به وسیله‌ی اسماء (مصدر صریح و مصادر مووله)؛ج: تعلیل به وسیله‌ی الفاظ صریح (علت، سبب، غرض، من أجل، لأجل) و الفاظی که در سیاق دلالت بر تعلیل می‌دهند (اسمای اشاره و مشارالیه و مشتقات)؛د: تعلیل به وسیله‌ی جملات(جمله‌ی«إنَّ، اسم و خبرش»،جمله‌ی«طلب و جواب طلب»،جمله‌ی «شرط و جزا»، جمله‌ی «صله‌ و موصول»، جمله‌ی «حالیه») که سیاق آیات دلالت بر تعلیلی بودن آن جملات دارد.از مجموع هفت آیه‌ی سوره‌ی فاتحه و 286 آیه‌ی سوره‌ی بقره، (به تشخیص نگارنده) خداوند در بیان خویش از 220 مورد تعلیل استفاده کرده است. و این بر این امر دلالت می‌کند که کتاب خداوند منبع بسیار بزرگی از تعلیلات است که در آن به بیان اسباب و اهداف کرده‌های کردگار و رخ‌دادهای گیتی پرداخته است.
اسامی قیامت و کارکردهای آن در قرآن و روایات
نویسنده:
جمیله کاظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
برای قیامت در قرآن و روایات نام‌های متفاوتی بیان شده است. هر کدام از این نام‏ها بیانگر بعدى از ابعاد آن روز بوده، و به تنهایى مى‏تواند مسائل بسیارى را در این رابطه بازگو کند. به گفته مرحوم "فیض کاشانى" در زیر هر یک از این نام‌ها سرى نهفته شده، و در هر توصیفى معناى مهمى بیان گشته، باید کوشید تا این معانى را درک کرد، و این اسرار را یافت.کتب و مقالاتی در موضوع نام‌های قیامت به نگارش درآمده است که در آن‌ها کلیّاتی از قیامت و مباحث مربوط به آن مطرح شده است و هم‌چنین به مباحث مربوط به نام‌های قیامت اشاره‌ای کوتاه شده است؛جداگانه به آن مطالب پرداخته نشده است که جای دارد این نکته مورد توجه قرار گیرد. حال این سوال مطرح است که؛ نام‌های قیامت چه اثر سازنده‌ای بر انسان دارند؟در پرتو دقّت و توجّه به نا‌م‌های قیامت در قرآن کریم و روایات و با به‌کار بستن آن‌ها آثار فردی و اجتماعی در اشخاص معتقد بروز خواهد کرد. از مهم‌ترین آثار مثبت تربیتی اسامی و اوصاف موجود که هم جنبه دنیوی و هم جنبه اخروی دارند عبارتنداز: اصلاح نگرش انسان به دنیا، کنترل غرایز و شهوات، شهامت و شجاعت، اخلاص در عمل، رعایت حقوق مردم در مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، پایبندی به دستور‌های الهی، خودسازی، آرامش نفس، اجتناب از رذایل اخلاقی و..
ساختار معنایی سور? مرسلات با محوریت روز قیامت
نویسنده:
مریم السادات فتوحیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بررسی پیوند آیات یک سوره و دید ساختاری به سوره ها، نگرشی جدید است که هر چند به طور جزئی در تفاسیر متقدم وجود داشته، ولی در تفاسیر متاخر بیشتر مورد توجه است . از آنجا که دید ساختاری به سور کمک شایان توجهی به درک مفاهیم قرآن و کشف افقهاى جدید در اعجاز قرآن می‏کند، در این پژوهش، به ساختار سوره مرسلات، چگونگی پیوند آیات آن و دسته بندی آیات درون سوره با محوریت روز قیامت /کیفر منکران روز قیامت ، پرداختهشده است.در جهت نیل به این هدف، ابتدا معرفی تفسیر ساختاری و کار کردهای آن و نیز دلایل اثبات هدفمندی سوره ها بررسی شده است و سپس به بیان مراحل ساختار معنائی ، کشف غرض سوره مرسلات با تفاسیر و عواملی که در دید ساختاری در تعیین هدف بکار می روند پرداخته و در طول پایان نامه ارتباط تنگاتنگ آیات با هدف سوره بیان شده است.
پیوند اخلاق و قیامت شناسی در متون اخلاقی فارسی میانه زردشتی
نویسنده:
مریم مصباح اردکانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
تفسیر  تطبیقی سوره نجم در 10 تفسیر مشهور با تأکید بر شبهات آیات شیطانی
نویسنده:
محمد سمیع الحق سرکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
قرآن کریم، آخرین کتاب الاهی و معجزه همیشگی رسول الله(ص) است، سوره نجم شامل آیات کوتاه و آهنگ خاص است و نخستین سوره‌ای است که پیامبر(ص) بعد از علنی کردن دعوت خود، آن را آشکارا و با صدای بلند در حرم "مکه" تلاوت کرد. هدف این سوره یادآوری اصول سه گانه اسلام: توحید، معاد و نبوت است که با بیان توحید، بت پرستی و شرک را به بلیغ‌ترین صورتی نفی می کند. همچنین در این سوره مباحثی چون داستان معراج پیامبر(ص)، منتهی شدن خلقت و تدبیر عالم به خداوند، وضعیت قیامت و...طرح شده است.این تحقیق که به عنوان "تفسیر تطبیقی سوره نجم در 10 تفسیر مشهور با تأکید بر شبهات آیات شیطانی" صورت گرفته است، معراج پیامبر(ص) و شبهه معروف افسانه غرانیق در آن مورد بررسی قرار گرفته است. از سوی دیگر بعضی از چالش ها و نظرات ضعیف برخی از مفسّران در ارتباط با آیات این سوره مورد بررسی قرار گرفته است.نویسنده با استناد به تحقیقات به عمل آمده بر آن است تا اثبات کند که، پیامبر اکرم(ص) از هرگونه خطا و گناه مصون است، معراج آن حضرت با خدا بوده است، معلم حقیقی او نیز خداوند متعال بوده و جبرائیل امین نقش واسطه را داشته است؛ نکته دیگر آن که قرآن تأکید می کند که با ملاحظه‌ همه‌ی این مطالب و شنیدن آیات الاهی مثل سوره‌ی نجم و اخبار قیامت نباید کسی تعجب کند، یا آن را مورد مضحکه قرار دهد بلکه باید بیاندیشد و برای خدا به سجده بیفتد.پیشنهادات: این رساله با تکیه بر 10 تفسیر و تأکید بر شبهات آیات شیطانیقلمی گردید، برای بقیه تفاسیر و با تأکید بر موضوعات دیگر این سوره مثل عصمت و رویت پروردگاه می تواند تحقیقات دیگری انجام شود.
امامت از منظر صحیفه سجادیه
نویسنده:
محمدجواد صاحب الامری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
موضوع امامت به‌عنوان اساسی‌ترین اصل در نگرش شیعی گرچه با رویکرد‌های کلامی، تفسیری، روایی، فلسفی، عرفانی، همراه گشته اما بذل عنایت به این موضوع، از منظر دعا که مشتمل بر آثار تربیتی فردی اجتماعی و ارتقاء سطح فکری و رشد روحی روانی است، کمتر بوده است. یکی از اصیل‌ترین کتب دعایی که استنادش به امام معصوم مورد تسالم و از حیث مضامین و عبارات درنهایت قدرت و قوت و در بُعد معارف و آموزه‌های اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، دینی، گستره وسیعی را شامل می‌شود، صحیفه سجادیه امام علی بن الحسین(ع) است.
  • تعداد رکورد ها : 5307